Storytelling in de praktijk - Best een grote belofte voor een stukje touw en een harpsluiting

Soms loop je per toeval tegen een praktijkvoorbeeld aan waar je van onder de indruk bent. De Amsterdamse 'armbandjes voor mannen' maker Pig & Hen is zo een voorbeeld, en wel één van perfect uitgevoerde storytelling.

'Pig & Hen will save your life, even in a tight situation'

Sinds november 2017 ben ik een nieuwe weg ingeslagen en ondersteun ik met First Mate bedrijven binnen de foodservice, retail en zakelijke dienstverlening bij het realiseren van 'groei'. Niet alleen in omzet maar vooral ook door het identificeren van hun eigen identiteit, het creëren van een imago en de vertaling hiervan in een onderscheidend, rendabel bedrijfsconcept. 

 

Om structuur aan te brengen in deze, vaak creatieve processen, maak ik gebruik van een aantal theoretische modellen. Bijvoorbeeld het True Storytelling Canvas-model dat ontwikkeld is door Paul Hillesum en Amber Fransen. In hun boek True Story Telling, dat ik onlangs heb gelezen, gaan ze uit van 'Geloofwaardigheid als Marketingtool' voor de steeds kritischer wordende consument.

 

'Geloofwaardigheid als Marketingtool'

 

Met deze vers opgedane kennis op zak betrap ik mijzelf dat ik fan ben van een bedrijf dat belooft dat hun armbandjes mijn leven redden in spannende situaties. Geloofwaardig? totaal niet, maar hoe dan....

 

Pig&Hen maakt armbanden van materialen uit de zeilwereld en vertelt verhalen. Verhalen waar ik, en velen met mij, zelf een rol in zouden willen spelen. Verhalen in een tijd dat de Nederlanders over de wereldzeeën zwierven om nieuwe continenten te ontdekken en handel te drijven. Waar iedereen aan boord een held was, van de scheepskok tot de stuurman en in een tijd dat je elkaar keihard nodig had om te overleven, inclusief een varken en een kip. Elke armband typeert zo een held en heeft zijn eigen verhaal. Neem mijn armband, de Fat Fred ...

 

Fat Fred is the ship’s cook: a tough guy who doesn’t know his own strength. There is absolutely no question where he got his name from once you see him. Intimidating at first sight, Fred has got a big heart. He’s got your back whenever you need him – whether what you need is a comforting meal, or a strong pair of arms to toss your enemies over board.

 

Sympathieke vent toch? Maar niet alleen de verhaallijnen bij de diverse producten kloppen, ook hun marketinguitingen zijn consistent en geven je het gevoel dat het alleen stoere, vrijgevochten mannen zijn die deze armbanden dragen. Vanuit Marketingoogpunt is dat een heel slim gekozen imago. Het is dan ook logisch dat ze zich nu binnen o.a. de skateboard- en surfscene profileren en hierin succesvol zijn. Want wie wil nou niet geïdentificeerd worden met een coole surfdude of relaxte skater?

 

'In de Foodservice-, Hospitality-,en Retailbranche is storytelling bij uitstek geschikt als marketingtool'

 

Er zijn veel bedrijven die van Pig&Hen kunnen leren. Met name in de Foodservice-, Hospitality- en Retailbranche draait tegenwoordig alles om beleving. Storytelling is in deze branches bij uitstek geschikt om beleving te creëren. Voor veel bedrijven is de aanpak van Pig&Hen dan ook een goed voorbeeld om Storytelling te begrijpen en om als bedrijfsconcept cq. marketingtool in te gaan zetten.

 

 Nieuwsgierig hoe storytelling voor jouw organisatie kan werken? Neem contact op met First Mate voor meer informatie.

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0