First Mate zet Honeyspot analyses in voor toekomstbestendig Holenkwartier

Bij het ontwikkelen van binnenstedelijke gebieden is het belangrijk om een brede diversiteit van voorzieningen voor bewoners en bedrijven de juiste hoeveel ruimte én de juiste plek te geven. Dat is van belang voor de economische haalbaarheid, maar ook voor de uitstraling en levendigheid van het project, zowel overdag als ‘s avonds. Het ontwerp waarin de locatie, het vloeroppervlak en de functie van voorzieningen wordt vastgelegd, heet een vlekkenplan. First Mate Consultancy & Concepts is specialist in het ontwerp van data-gedreven vlekkenplannen.  

Een voorbeeld van zo’n nieuwe stadswijk is het Holenkwartier, een voormalig Philipsterrein aan de Holenweg in Hoorn. Daar ontwikkelt Terra Marique samen met MKA Architects en Delva Landscape Architects uit Amsterdam een nieuwe stadswijk met een mix aan wonen, werken, cultuur en ontspannen. Het Holenkwartier biedt ruimte aan 300 koopwoningen, 80 sociale huurwoningen en 20 middensegment huurwoningen. 

 

Centraal in het Holenkwartier liggen de voormalige Philips fabriekshallen en het ketelhuis dat een prachtige mogelijkheid geeft om 5.000 m2 commerciële ruimte in te ontwikkelen, waarmee de industriële omgeving het idyllische decor van de nieuwe wijk kan worden. 

 

Zeeman Real Estate schakelde in een vroeg stadium First Mate in om tot een bedrijfseconomisch haalbare invulling van deze metrages te komen. First Mate baseerde zich daarbij op de demografische en economische analyses van data-partner Honeyspot. First Mate vertaalde die analyses naar de verwachte situatie in 2030 en voegde leefstijl- en generatiekenmerken toe, waarmee een future proof concept voor de commerciële ruimtes van het Holenkwartier ontwikkeld werd. Dit concept was basis voor het vlekkenplan, waarmee ook de huuropbrengst van de commerciële voorzieningen bepaald kon worden.

Bij het ontwerp van een vlekkenplan is het niet alleen belangrijk om te weten hoeveel mensen er gaan wonen en werken in de nieuwe stadswijk. Je wil ook weten wat de verhouding tussen gezinnen en één-persoonshuishoudens is, hoe de leeftijdsopbouw is en hoe hoog de inkomens zijn. Honeyspot analyseert die informatie voor een specifiek verzorgingsgebied. Daarmee kunnen doelgroepen nauwkeurig in kaart gebracht worden.

First Mate legt uit: “Horeca en leisure voorzieningen bepalen in grote mate de uitstraling van een gebied. Maar dat werkt alleen als de capaciteit nauwkeurig is afgestemd op de behoefte uit het verzorgingsgebied. In een kinderrijke wijk wil je daarom toegankelijke dagzaken in combinatie met ondersteunende retail, terwijl je in een wijk met luxe appartementen voor 50-plussers eerder zou inzetten op kleinschalige restaurants. Daarom is het voor ons bij het maken van vlekkenplannen van essentieel belang om ons op betrouwbare gegevens te baseren. Honeyspot Location Matching heeft die gegevens en is daarom onze vaste partner bij conceptontwikkeling van vastgoedprojecten. 

 

Paul Willems, CEO van Honeyspot: “First Mate is vanaf het begin klant van ons. Zij ontwerpen álle voorzieningen die de wijk nodig heeft en begrijpen het belang van data als geen andere. Daarin lopen zij voorop in de branche. First Mate is een fantastische ontwikkelingspartner en wij zijn trots dat wij de basis mogen zijn onder hun gedegen concepten.” 

Meer informatie

Indien u meer wilt weten over de totstandkoming van de commerciële concepten of over de mogelijkheden voor ondernemen binnen het Holenkwartier, dan kunt u contact opnemen met Michiel van Noort van First Mate via info@firstmate.nl of u kunt ons bellen op 035-6317582